Trudna rozmowa o podwyżce

Jak pokazują liczne badania prowadzone na osobach aktywnych zawodowo, rozmowa o podwyżce z pracodawcą, u większości z nas wywołuje stres. Często wolimy po prostu zmienić pracę i wnioskować o wyższe zarobki niż porozmawiać z przełożonym w obecnej firmie. Dlaczego aż tak boimy się tej rozmowy? Jak się do niej przygotować, aby nie wzbudzała w nas takiego strachu?

Strach przed rozmową

Obawa przed odmową szefa, brak pewności co do jakości wykonywanej pracy bądź unikanie rozmów o finansach – to zaledwie kilka z możliwych powodów, dla których planowana przez nas od dawna rozmowa o podwyżce jest ciągle przekładana. Najczęściej bierna postawa z naszej strony powoduje, że musimy długo czekać, aż nasz pracodawca samodzielnie zdecyduje się nam wynagrodzić trud, jaki codzienne wkładamy w swoją pracę.

Jeśli więc czujesz, że podwyżka ci się należy to przygotuj się odpowiednio do rozmowy z szefem i postaraj się wypaść jak najlepiej. Być może dzięki temu unikniesz zmiany pracy bądź frustracji, wynikającej z długiego oczekiwania na uznanie pracodawcy. Tylko jak się do takiej rozmowy przygotować?

Przygotuj listę argumentów

Opracuj listę powodów przemawiających „za” twoją podwyżką. Skup się na kilku czynnikach:

zakres obowiązków – czy zwiększył się on w stosunku do tego, który określono w twojej umowie?

osiągnięcia – czy jest coś czym możesz się pochwalić i co uważasz za swój sukces?

wpływ twoich działań na całą firmę – jakie korzyści przynoszą twoje działania firmie?

termin ostatniej podwyżki (jeśli taka kiedykolwiek była) – kiedy ostatnio pracodawca dał ci podwyżkę?

stawki w branży – na jakie wynagrodzenie mogą liczyć osoby o podobnym doświadczeniu zawodowym co twoje?

Pamiętaj, aby te powody były związane wyłącznie z pracą. Nie warto wykorzystywać argumentów takich jak kredyt, dziecko czy nowy samochód. Pracodawca może wtedy uznać, że tak naprawdę nie zasługujesz na podwyżkę a potrzebna ci jedynie dodatkowa gotówka.

Przygotuj siebie

Aby odnieść sukces podczas rozmowy o podwyżce, musisz także przygotować siebie. Zadbaj o swoje nastawienie do rozmowy, zapowiedz swojemu szefowi chęć spotkania i postaraj się przeprowadzić ją w spokoju. Jeśli masz gorszy dzień i spontanicznie postanowisz złapać szefa na korytarzu, bo masz już dosyć aktualnych zarobków, to rozmowa o podwyżce może być chaotyczna a jej efekty nie koniecznie zadowalające.

Jeśli wszystkie argumenty przemawiają na twoją korzyść a twój szef dzięki nim zda sobie sprawę, że zasługujesz na podwyżkę to gratuluję! Rozmowa przyniosła zamierzony efekt. Jeśli jednak pomimo twojego zaangażowania w pracę i świetnie przeprowadzanej rozmowie nie dostaniesz zgody na zwiększenie twoich zarobków to być może warto zastanowić się nad zmianą. Myśląc o niej weź jednak pod uwagę takie inne czynniki jak zadowolenie z pracy, zakres obowiązków, stabilność zatrudnienia czy zakres obowiązków. Oceń co jest dla ciebie najważniejsze, z czego możesz rezygnować a co musi być punktem obowiązkowym w pracy. Dopiero wtedy podejmij decyzję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *